Drukuj
odzyskiwanie danych z ssd goodram cx300

Marka GoodRam należy do Polskiej firmy branży elektronicznej -  Wilk Elektronik i istnieje na rynku od 2003 roku. Na początku pod ta marką produkowane były tylko pamięci komputerowe, później pamięci USB, karty SD, a od 2010 r. w końcu dyski SSD. W obecnej chwili Firma Wilk Elektronik ze swoją marką GoodRam ma niezachwianą pozycję m.in. na rynku dysków SSD.

Dyski GoodRam Cx300 cx400 to następcy popularnego CX200. Są to nośniki budżetowe przeznaczone dla użytkowników indywidualnych, które doskonale sprawdzają się w codziennej pracy chętnie również wykorzystywane do taniej modernizacji starszych komputerów, zastępując nimi dyski talerzowe.

Cx300 i cx 400 produkowane były tylko w wersji 2,5” z interfejsem SATA. Dostępne w 4 pojemnościach 120 GB, 240 GB, 480GB i 960 GB. Nad całością tej konstrukcji czuwał jednordzeniowy, dwukanałowy kontroler Phison PS3111-S11 współpracujący z chipami  Toshiba 15 nm TLC NAND. Kontrolery te swojego czasu były chwalone za niesamowitą wydajność jeżeli chodzi o transfer danych podatnych na kompresję nawet 555 MB/s odczytu i 540 MB/s zapisu.

Jak na sprzęt budżetowy, parametry te naprawdę robiły wrażenie. Jednak szybko okazało się, że kontrolery współpracujące z kościami Toshiby zaczynają mieć problemy. Producent zmuszony był do dystrybuowania poprawki oprogramowania, aby zwiększyć wydajność dysku i wydłużyć jego żywotność. Kontrolery te były bardzo popularne ze względu na atrakcyjną cenę i możliwość kompresowania danych przed zapisem do chipów pamięci co eliminowało konieczność stosowania dodatkowej pamięci cash.

Często dyski oparte na tych kontrolerach mają problemy z blokadą kontrolera w przypadku jakichkolwiek awarii i brakiem dostępu do danych. Najczęściej dzieje się tak z powodu awarii firmware.

Użytkownicy zgłaszają, że dyski np. Z dnia na dzień przestają bootować system i zamiast prawidłowej nazwy i pojemności jest widoczny w BIOS-ie jako SATAFIRM S11. Po zainstalowaniu w innym komputerze w celu skopiowania danych, w "Zarządzaniu dyskami" jest jako niezainicjowany, nie ma prawidłowej pojemności. Nie da się zainicjować i giną wszystkie dane. 

Jedyną możliwością odzyskania dostępu do danych jest podłączenie dysku do odpowiedniego kontrolera i wprowadzenie napędu w tryb awaryjny. W tym trybie można odzyskać komunikację z dyskiem na poziomie serwisowych poleceń SATA. Konieczne do tego są specjalistyczne urządzenia i oprogramowanie którym dysponuje nasze laboratorium.

Update oprogramowania firmware przy błędach SATAFIRM nic nie da, a może tylko spowodować całkowity brak możliwości odzyskania danych przez wyczyszczenie zawartości kości pamięci. Jeżeli pojawia się komunikat tego typu, a dysk się nie inicjuje, lepiej od razu skontaktować się z profesjonalnym laboratorium. Zapraszamy na bezpłatną wycenę – kontak.